Próby nowej narracji tożsamościowej wspólnoty autochtonicznej muzułman- Tatarów Polskich wobec napływu do Polski imigrantów pochodzenia muzułmańskiego.
1. Stan
wspólnoty muzułmańskiej przed 1989 .
Na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej oprócz Muzułmańskiego
Związku Religijnego najstarszej i zasłużonej organizacji polskich
muzułmanów oraz Ligii Muzułmańskiej
działa jeszcze kilka organizacji
muzułmańskich, których działalność jest marginesowa i nie wnosi istotnych
treści do temat naszego spotkania. Z obowiązku badacza kilka słów o nich.
Stowarzyszenie
Jedności Muzułmańskiej
Zarejestrowana w 1989 r. Na jej
czele stoi Naczelny Imam Mahmud Taha Żuk. Posiada jeden oddział zamiejscowy w
Bydgoszczy któremu przewodzi imam Rafał Ahmed Berger.
Islam w Polsce jest religią oficjalnie uznaną przez państwo
na podstawie Ustawy z 21 kwietnia 1936 r. o stosunku Państwa do Muzułmańskiego
Związku Religijnego w RP. Zatem tylko MZR jest jedynym związkiem wyznaniowym
uznawanym przez państwo jako reprezentacja polskich muzułman. MZR został
powołany w 1925 r. w Wilnie podczas ……..Związek działa również na podstawie
Statutu zatwierdzanego przez państwo w drodze rozporządzenia Rady Ministrów.
Ostatnia nowelizacja Statutu MZR
dokonała się w 2004 r. Kilka ważnych zmian w Statucie jak np.
rozszerzenie członkostwa w Związku na osoby posiadające prawo pobytu oraz możliwość pełnienia obowiązków imama
przez osobę obcego pochodzenia posiadającą kartę pobytu stałego a nawet
tymczasowego, zapowiadało kierunki
aktywności Związku, które miały nie
dopuścić do jego zmarginalizowania jednocześnie stwarzały możliwość głębokich korekt w monoetnicznej strukturze MZR.
MZR tworzy 7 Gmin Wyznaniowych obejmujących obszar kraju:
Kruszyniany, Bohoniki, Białystok, Warszawa, Gorzów Wielkopolski, Gdańsk,
Bydgoszcz. Związek na szczeblu krajowym reprezentuje mufti jako przewodniczący
Najwyższego Kolegium i Rady Imamów. Związek posiada niedobory kadrowe na
stanowiskach imamów, nauczycieli religii. Wielowiekowa izolacja od centrów islamskich w świecie spowodowały
przyśpieszenie procesów asymilacyjnych wśród Tatarów również w kwestii
obrzędowości religijnej oraz dogmatyki islamu. Wiedza religijna przekazywana w
rodzinach lub szkółkach religijnych, niedzielnych była niedostateczna, żeby móc
przygotowywać do godności imama tym bardziej, że funkcja ta pełniona była
społecznie bez uposażenia. Ostatni żyjacy tatarski imam Stefan Jasiński ma obecnie 102 lata i nadal prowadzi nabożeństwa.
Możliwości kształcenia imamów pojawiły się w latach 80-ch ubiegłego wieku i
skorzystało z nich 4 Tatarów, jednak żaden nie pełnił posług religijnych w MZR.
Pierwszym gruntownie wykształconym religijnie absolwentem medresy w Medynie był
Tomasz Miśkiewicz, imam Gminy Białostockiej od 2001r, oraz mufti RP w latach
2004-2012. Od listopada 2012 r. nie jest obsadzone stanowisko Muftiego RP.
W Gminach należących do MZR praktycznie nie prowadzi się
regularnych zajęć z przedmiotu religia, głownym powodem jest mała ilość dzieci
i młodzieży i liczne absencje,
sporadycznie organizuje spotkania rocznicowe np. powołania Gminy, oddania do użytku meczetu,
rocznic upamiętniających wybitnych
członków Gminy. Główne uroczystości celebrowane w meczecie to święta religijne
i copiątkowe nabożeństwa. Od 2003 r. praktycznie nie są obchodzone dwie uroczystości mewlud czyli urodziny Proroka
oraz muzułmański Nowy Rok. Nie są one praktykowane w ortodoksyjnym islamie nie
mniej jednak były obecne w tradycyjnym kalendarzu świąt tatarskich. Nowy imam
nie zaakceptował zwyczaju odwiedzania wiernych w przeddzień świąt zakończenia
postu Aid al.-Fitr, podczas którego zbierał datki na ubogich tzw. Fitre.
Obyczaj ten jak najbardziej muzułmański ale chodzenie po domach w tym celu był
naleciałością rodzimą obcą islamowi. Takich przykładów porządkowania i
oczyszczania liturgii muzułmańskiej z obcych wpływów możemy wymieniać znacznie więcej, są one
praktycznym dowodem procesu reislamizacji polskiego, swojskiego islamu poprzez imamów pochodzących z krajów muzułmańskich.
Ten proces trwa od początków lat 90, czyli od momentu kiedy powierzono
pełnienie obowiązków imama absolwentowi Politechniki Gdańskiej, który osiedlił
się w Gdansku. To był dopiero początek procesu reislamizacji , która zastała polską wspólnotę muzułmańską w jej
historycznym momencie. Otóż polscy
Tatarzy wchodzili w ostatni etap procesu akulturacji, okres powojenny
przyśpieszył i zintensyfikował procesy asymilacyjne, których dopełnieniem
była indyferencja religijna w drugim pokoleniu repatriantów oraz odchodzenie od
religii poprzez związki egzogamiczne, świadome wybory, czy obecnie poprzez
kształtowanie się nowych, kosmopolitycznych postaw wobec życia i całkowitego
zrywania z tradycją przodków. Dla mnie osobiście takim widomym znakiem początku
zaniku religijności muzułmańskiej wśród
Tatarów był rok 1986 w którym wydany został w Białymstoku modlitewnik
muzułmański autorstwa imama Stefana Jasińskiego. Po raz pierwszy w historii
tatarskiego piśmiennictwa religijnego, tekst religijny zapisany był nie po
arabsku. Tekst o brzmieniu arabskim pisany był polskim alfabetem. Z punktu
widzenia ortodoksji muzułmańskiej – herezja, dla tatarskiego odbiorcy
konieczność.W takim momencie życia wspólnoty, próżni religijnej po tradycyjnym,
polskim i swojskim islamie pojawia się nurt islamu ortodoksyjnego
reprezentowany przez nowych, arabskich imamów.
2. Nurt islamu studenckiego
Nurt islamu studenckiego będzie od lat 80-ych stale obecny w dyskursie cywilizacyjnym z tatarskim islamem w Polsce. Nurt studencki ponieważ
to absolwenci polskich uczelni, stypendyści z krajów arabskich, tworzą drugą po
Muzułmańskim Związku Religijnym organizację wyznaniową w Polsce. Mowa tu o
Lidze Muzułmańskiej zarejestrowanej przez MSWiA
w 2004 r. Powstała z połączenia dwóch organizacji :Stowarzyszenia
Studentów Muzułmańskich 1991 r. i
Stowarzyszenia Kształcenia Kulturalnego 1996. Posiada siedem oddziałów
terenowych: krakowski, poznański, katowicki, warszawski, lubelski, białostocki,
łódzki. Oficjalne statystyki wykazują
liczebność na 120 członków, jednak
zdolności mobilizacyjne organizacji są o wiele większe w przypadku organizacji
imprez. Liga jest członkiem FIOE czyli Federacji Organizacji Muzułmańskich w
Europie, prowadzi aktywną działalność kulturalną, religijną, edukacyjną i
misyjną, zorientowana jest na współpracę z organizacjami muzułmańskimi w
Europie o podobnej jak ona etiologii powstania. Prowadzi aktywną politykę
wydawniczą, szczególnie publikacje i broszury o tematyce religijnej, wydaje
periodyk As- Salam.Muzułmański Magazyn Społeczno-Kulturalny.
Liderzy LM promują tzw. Pozytywną integrację, praktykowanie
islamu w sposób umiarkowany, odrzucenie asymilacji i laicyzacji oraz izolacji i radykalizacji. Celem Ligii
jest pogłębianie integracji ze społeczeństwem przy zachowaniu tożsamości
muzułmańskiej.
Pojawienie się drugiej
organizacji wyznaniowej w Polsce było dla MZR zaskoczeniem. W myśl postanowień
ustawy z 1936 r, tylko MZR był jedynym, uznawanym przez państwo związkiem
wyznaniowym dla polskich wyznawców islamu. Wywołało to całą lawinę sporów
kompetencyjnych oraz nadal trwające zamieszanie w kwestiach reprezentacji polskich muzułman na arenie międzynarodowej.
Znane są przykłady z prasy arabskiej, kiedy to podczas wizyt w tych krajach
działacze Ligii przedstawiali się
jako reprezentanci wszystkich polskich muzułman o 600 letnim rodowodzie, co oczywiście było jawnym nadużyciem. Celem zagranicznych
wypraw było pozyskiwanie funduszy, Liga dzięki zagranicznemu wsparciu finansowemu zakupiła
kilka domów modlitw, mogła prowadzić działalność wydawniczą i kulturalną. Jako
związek wyznaniowy posiada umowę z Ministerstwem Rolnictwa na prowadzenie uboju
rytualnego halal, co jest źródłem stałych dochodów i możliwości zatrudniania w
strukturach organizacyjnych.
MZR posiada strukturę organizacyjną ustaloną przed 1945 r.
Powołany po wojnie do życia w 1947r. odrodził się nie mogąc w pełni korzystać z
dobrodziejstw ustawy z 1936 r, szczególnie tych mówiących o uposażeniach dla
imamów i nauczycieli religii oraz statusu tychże jako urzędników państwowych.Dzięki
zapałowi i poświęceniu swoich liderów dotrwał do pewnego etapu, gdzie zaczęła
się wyczerpywać jego formuła jako związku wyznaniowego i jednocześnie
etnicznego, co było zrozumiałe w okresie kiedy Tatarzy stanowili jedyną
reprezentację polskich muzułman. Z jednej strony Tatarzy na progu XX wieku
docierali do końca procesów asymilacyjnych łącznie z asymilacją religijną z
drugiej strony islam nawet w tak szczątkowej postaci był ich jednym z ostatnich
odniesień tożsamościowych obok etniczności już tylko symbolicznej i
historycznej. Spośród Tatarów niewielki odsetek kultywował tradycje religijne a
i te związane były z tradycją etniczną niż ortodoksją muzułmańską. Kultura
muzułmańska w Polsce przybrała łagodne
oblicze tatarskiego islamu, który swoją tatarską i polską obrzędowością(o bchodzenie
symboliczne świat katolickich, nadawanie imion, parafia- meczet,
nabożeństwo-modlitwa, obchodzenie świąt narodowych, modlitwy za ojczyznę), i miękką wymową muzułmańskich modlitw daleki
był od ortodoksji.W takim szczególnym okresie trudno było dokonać tak wielu potrzebnych reform, które pod
względem formalnym i doktrynalnym sprostały nowemu wyzwaniu jakim było otwarte
i wolne społeczeństwo oraz napływ imigrantów muzułmańskich dla których islam
był i jest głównym składnikiem ich tożsamości. Pomimo wielu wysiłków jakie
poczynił MZR jak zmiana Statutu i
otwarcie się na wszystkich muzułman niezależnie od przynależności etnicznej,
przywrócenie godności muftiego, Związek nadal nie jest przygotowany i przegrywa
pod każdym względem wyścig o prawo do reprezentowania polskich muzułman. MZR
nie zdołał rozwinąć działalności edukacyjnej
o jednolitym systemie nauczania na różnych szczeblach, periodyki Świat Islamu,
Muzułmanin Polski pojawiają się
nieregularnie, są nieciekawe, nastawione na wspomnienia i chlubna przeszłość,
nie podejmują tematów aktualnych, ważnych dla wspólnoty. Działalność kulturalna
ogranicza się do celebrowania rocznic, odsłaniania tablic pamiątkowych i
pomników. Związek nie prowadzi dialogu z własnymi członkami, nie wypracował
żadnych strategii rozwoju oraz planów bieżących działań, nie wypracował kanałów
komunikacji z opinią publiczną wobec braku autorytetów zajmujących głos w
sprawach islamu. Żądania muftiego Miśkiewicza przeproszenia muzułman przez
redakcję Rzeczpospolitej, która przedrukowała
z duńskiego dziennika karykatury
proroka Muhammada wskazują na niesamodzielność decyzyjną i wpływ radykalnych
odłamów islamu jakimi kierował się mufti. Postawy takie nie są reprezentatywne
dla polskiego islamu. Mufti przegrał dla MZR wiele ważnych i prestiżowych
inwestycji jak np. budowa meczetu w Warszawie, którego gospodarzem została
Liga. Nie dokończył budowy w Białymstoku centrum muzułmańskiego, oraz niejasności w związku z powadzeniem boju
rytualnego halal.
3. Wojna o meczet w Gdańsku. Islam tatarski czy islam
napływowy
Obecność w
społeczności gdańskich muzułman studentów arabskich zapowiadała problemy, które
wcześniej czy później miały nadejść. Od połowy lat 80-ch XX wieku liczne grono
studentów muzułmańskich studiowało w Gdańsku. W tym samym czasie trwała budowa
w Gdańsku-Oliwie (1984-1990) pierwszego powojennej historii Polski meczetu, te
dwie okoliczności wywołały sekwencję zdarzeń, z których najważniejsze to rozłam
światoglądowy wśród członków Gminy, powstanie w 1991 r.Towarzystwa Kultury
Muzumańskiej Tatarów Polskich, w 1992 r. Związku Tatarów Polskich oraz
powołanie w 2003 r. na imama Gminy
muzułmańskiej w Gdańsku osobę pochodzenia arabskiego. Bezpośrednią przyczyną
rozpoczęcia wewnątrzwspólnotowej dyskusji, która przybrała postać rozłamu w
Gminie były lekcje religii prowadzone w latach 1986-2000 przez arabskich nauczycieli. Studenci nie
szczędzili Tatarom słów krytyki, zarzucając im niską kulturę religijną, sposób
prowadzenie modlitw, nieprzestrzeganie zaleceń szariatu w sprawach żywności,
ubioru, wychowania religijnego dzieci. Część młodzieży przejmowała od swoich
nauczycieli skrajne, religijne postawy próbując dostosowywać się do wymagań szariatu
oraz podważać rodzime tradycje. Sytuacja
ta spolaryzowała środowisko tatarskie, ujawniając dwa główne nurty
światopoglądowe, tradycjonalistów i nacjonalistów. Tradycjonaliści określali
się jako polscy muzułmanie pochodzenia tatarskiego, formy ekspresji religijnej
zmodyfikowane zostały na przestrzeni wieków, i dostosowały się do nowego
środowiska społecznego, ekologicznego i kulturowego. Podkreślają wagę czynnika
etnicznego, który dopełniał rytuał i tradycję religijną. Nacjonaliści
pozostający w mniejszości wzorem przedwojennych działaczy tatarskich jak
np.Olgierd Kryczyński, wzywali do odtworzenia mniejszości tatarskiej jako
mniejszości narodowej z własną, autonomiczną kulturą. Postrzegali siebie jako
nową jakość kulturową, wyrosłą na gruncie kultury polskiej, tatarskiej i
muzułmańskiej. Kierunkiem odniesienia mentalnego była kultura turecka niż
arabska. Działacze nacjonalistyczni na czele z Selimem Chazbijewiczem wpisują
się swoją postawą w globalny nurt dyskredytowania islamu rozumianego nie tylko jako totalitarnego systemu
politycznego, obarczonego piętnem terroryzmu. Niebezpieczne w jego postawie
jest manipulowanie stereotypami i autorytarne narzucanie swoich poglądów.
W 1991 r. powstaje w Gdańsku
Wybory poprzedzone były publiczną dyskusją w
Internecie oraz na łamach Dziennika Bałtyckiego…oraz ujawniły rozłam w społeczności tatarskiej,
która nie zajęła jednoznacznego i
wspólnego stanowiska wobec problemu. Zwolennicy opcji tradycjonalistycznej,
większościowej uważali się za polskich
muzułmanów pochodzenia tatarskiego dla których naturalne było, że nowe
otoczenie kulturowe zmodyfikowało ich obrzędowość religijną i etniczną,
pozostawiając niezbędne minimum na potrzeby identyfikacji religijnej.
Nacjonaliści zaś traktując islam jako część identyfikacji etnoreligijnej,
próbowali odtworzyć aspiracje mniejszości tatarskiej jako mniejszości narodowej
dla której najważniejszym zadaniem było tworzenie własnej autonomicznej
kultury. Należy podkreślić, że dzięki
ideologii nurtu nacjonalistycznego określanej mianem „mistyki przetrwania”
przetrwania mimo wszystko, społeczność muzułmańska Tatarów polskich przetrwała
do dzisiaj i próbuje redefiniować swoją tożsamość etnoreligijną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz